Voor nieuwe leden voelt het misschien wat onwennig en onbekend. Voor ‘oude’ leden is dit een opfrismomentje met ook wat nieuwe informatie. Een groepsinstructie voor nieuwe leden is op dit moment in verband met de corona-regels helaas niet wenselijk. Daarom hierbij een puntsgewijze basis-introductie over de bardienst.

Wat wordt er van je verwacht?

We willen als club graag een gastvrije, vriendelijke en servicegerichte uitstraling hebben. Als barmedewerker ben jij op dat moment het visitekaartje van onze club, zowel voor leden als voor gasten. Zorg dat iedereen zich welkom voelt en spreek mensen aan die ‘zoekend’ zijn.

  • Je bent op tijd. Sluit jouw dienst niet aan op een voorgaande dienst, dan kun je met je ledenpas via de achterdeur (de bijkeuken) naar binnen. Je opent de deur(en) naar het terras.
  • Je controleert tafels en stoelen (binnen en buiten), maakt ze zo nodig schoon en/of droog en zorgt dat de ‘zitjes’ netjes opgesteld staan. Ook na een buitje maak je het meubilair weer droog.
  • Je controleert de voorraden en vult aan als dat nodig is. Voorraad staat in de bijkeuken en als het daar op is vind je dranken in het houten buitenhok naast baan 3 (sleutel hangt achter de deur tussen bar en keuken). Je zorgt dat er voldoende thee, koekjes, suiker, melk en roerstaafjes op de bar staan.
  • De kassa wijst zich vrijwel vanzelf: je tikt op de knop met het gekochte eten/drinken; bij meer dan 1 stuks tik je ‘x’ en dan het aantal in en daarna op de knop met de juiste waar. Als je alles hebt aangeslagen tik je op betalen en vraag je of degene met clubpas of bankpas betaalt. Selecteer het betaalmiddel en de kassa zendt het bedrag automatisch naar de pinautomaat. Controleer of de betaling is gelukt (staat op kassa en ook op pinautomaat (en een piep) en de printer gaat printen).
  • Sla alles aan in de kassa - ook voor eigen gebruik, commissievergaderingen, wat wordt weggegooid (bederf/stuk etc.) - via ‘betaal’ en dan de daarvoor bedoelde optie. Belangrijk, want ons voorraadbeheer is grotendeels geautomatiseerd!
  • Als er eten wordt besteld dat moet worden bereid, vind je de bereidingswijze op kaarten in de keuken (niet alles is op voorraad, omdat we voorlopig maar met 1 persoon achter de bar plannen).
  • Als iets op is (liever bij bíjna op!) schrijf je dit op de lijst die op de deur tussen bar en keuken hangt, zodat de barcommissie wordt geïnformeerd.
  • Als het erg rustig is, is het de bedoeling dat je één of meer klussen doet in het clubhuis. Er is altijd iets te doen. Een koeling, magnetron of de bar grondig schoonmaken, bijvullen, lege flessen naar het houten fusthok of naar de glascontainer brengen, de glazenplank een goede beurt geven, keuken opruimen, vuilniszakken vervangen etc.
  • De eerste dienst zet de vaatwasser aan (opwarmtijd ca 1 uur), de laatste zet ‘m weer uit.
  • Aan het eind van je dienst zorg je, als er tijd voor is, dat de bar weer is gevuld en de vaat zoveel mogelijk schoon is. Als er op groepsrekening wordt besteld, neem je een ledenpas in en geef je een Ad Astra pas uit. De ledenpas wordt bewaard in het barboek en na afrekenen weer omgeruild voor de Ad Astra pas. Er wordt altijd voor vertrek van de groep afgerekend.
  • Tafeltennisbatjes en pingpongballen kunnen worden geleend en liggen achter de bar.
  • Is er geen bardienst na jou (of komt deze niet opdagen), dan sluit je alle deuren en vertrek je via de achterdeur (bijkeuken). Deze valt in het slot. Vergeet niet voor vertrek je dienst af te tekenen in het barboek.
  • Bij erg nat weer gaat de bar niet open en vervalt je dienst. Echter, klaart het op, dan wordt van je verwacht dat je alsnog komt en je dienst afmaakt. Wordt het tijdens je dienst slecht weer zonder dat er nog speelmogelijkheid wordt verwacht, dan mag je de bar sluiten en naar huis (als er geen gasten/leden meer zijn uiteraard). Vergeet dan niet de vaatwasser uit te zetten.

Kom je ergens niet uit? De meeste leden kunnen je prima verder helpen. Gewoon vragen!

En lukt het echt niet, bel dan één van de leden van de barcommissie. Contactinformatie is te vinden in de Clubapp.